نشست دو روزه با بزرگان صنعت طیور کشور

دومین نشست از سلسله نشست های علمی تخصصی معرفی محصول (L – متیونین) عرضه شده توسط شرکت مرغ نوجان، طی دو روز متوالی با حضور اعضای هیات مدیره اتحادیه مرغدارن میهن و تعدادی از مسئولان فنی شرکت های بزرگ و مطرح تولید و توزیع خوراک دام کشور، در تاریخ ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه در سالن اجتماعات هتل اسپیناس برگزار گردید. در روز اول این نشست مدیران ارشد فنی و فروش شرکت “CJ” به معرفی فعالیت ها و دستاوردهای این شرکت پرداخته و (L – متیونین) شرکت “CJ” را آینده بازار این نوع محصولات و نسل جدید متیونین معرفی نمودند.

همچنین در خصوص مهمترین ویژگی های این محصول؛ یعنی افزایش سریع وزن، مواد خام با دوام بالا و دوستدار طبیعت بحث و گفتگو شد. مهندس رضا ترکاشوند – مدیرعاملی اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار میهن – گزارشی از ظرفیت های صنعت مرغداری کشور در بخش های مختلف و صنایع مرتبط ارائه نمود و این صنعت را نیازمند استفاده از محصولات دان و خوراک با صرفه اقتصادی بالاتر دانست و کاهش هزینه تولید را از اولویت های این صنعت عنوان نمود. در ادامه محمد حسن غفاری – مدیرعامل شرکت مرغ نوجان – با بیان اینکه مهمترین هدف از واردات (L– متیونین) از شرکت معتبری همچون “CJ” شکستن انحصار در بازار این محصول و خدمت به مرغدارن است، اظهار داشت: به عنوان یک تولیدکننده وجود انحصار در برخی نهاده ها و مشکلات و هزینه تامین آن برای مرغداران، همیشه یکی از دغدغه های اصلی من بوده است. وی ادامه داد: متیونین نیز از جمله این نهاده ها است که توزیع آن در ایران تابع بازار سیاه و انحصار اجباری توسط برخی از افراد بوده است به همین دلیل “شرکت مرغ نوجان” پس از ۲ سال پیگیری موفق به واردات (ال – متیونین) از شرکت CJ و شکستن انحصار شد.

در روز دوم این نشست مسئولین و کارشناسان فنی کارخانجات و شرکت های تولید و توزیع خوراک دام با بیان سوالات فنی و تخصصی به بررسی بخش های علمی این محصول و برتری های آن نسبت به متیونین های موجود در بازار پرداختند. نماینده فنی شرکت “CJ” پس از پاسخگویی به سوالات مطرح شده، در تشریح ویژگی این محصول گفت: متیونین هم به روش شیمیایی و هم به روش طبیعی تولید می گردد که در روش طبیعی ارگانیسم های خاصی با مصرف مواد مغذی مورد نیاز برای رشدشان از جمله شکر و در شرایط کشت کاملا کنترل شده به روش تخمیر اسید آمینه متیونین تولید می کنند، متیونینی که به این روش تولید می گردد ۱۰۰ درصد ایزومر L خواهد بود، این فرم تنها فرم موجود در بافت و عضلات است که در ساخت پروتئین ها مشارکت خواهد داشت. وی ادامه داد: L متیونین از لحاظ بیولوژیکی فعال می باشد، اما ایزومر D از لحاظ بیولوژیکی غیرفعال بوده و طی واکنش آنزیمی دو مرحله ای در کبد یا کلیه به فرم L تبدیل می گردد پس دسترسی زیستی ایزومر L بیش از ایزومر D می باشد که این امر سبب جذب درصد کمتری از متیونین توسط پرنده می شود.

نماینده فنی شرکت “CJ” افزود: اعمال بار اضافی بر بافت های کبد و کلیه و صرف انرژی برای تبدیل به فرم L پس از جذب ایزومر D از دیواره روده از دیگر معایب فرم D است. وی تصریح کرد: بازده تبدیل فرم D متیونین به فرم L در بدن پرنده۹۰ درصد است به عبارت دیگر در یک حجم مساوی، متیونین فرم D کمتر از فرم L توسط بدن پرنده استفاده می گردد و بازده L متیونین ۱۰۰ درصد و DL متیونین ۹۰ درصد خواهد بود. این کارشناس بیان داشت: از آنجا که دسترسی و کارایی زیستی ایزومر L بیشتر است عملکرد طیور را بهبود می بخشد، روی وزن گوشت سینه جوجه اثر بسیارمثبتی دارد. وی تاکید کرد: علاوه بر اینکه تولید متیونین به روش شیمیایی با صرف هزینه بالا و استفاده از ماشین آلات صنعتی انجام می شود تولید آن نیز با اسنفاده از مواد شیمیایی خطرناک از جمله آکرولئین، متیل مرکاپتان، آمونیاک و سیانید صورت می گیرد که در نهایت مخلوطی راسمیک۵۰ درصد L و ۵۰ درصد D که ناخوشایند است تولید می شود، در حالی که نوع L خالی از هرگونه مواد مضر می باشد.

نمایندگان شرکت “CJ” در ادامه سخنان خود پراکندگی در فعالیت صنعت مرغداری کشور را مانع توسعه و برنامه ریزی در این صنعت عنوان نموده و اقدامات جدید ایران را برای شکل دهی به زنجیره های تولید را ستوده و ابراز امیدواری کرد تا به زودی با حضور (L – متیونین) این شرکت   درواحدهای مرغداری ایران شاهد کاهش هزینه و بهبود تولید باشند. در حال حاضر هدف از پرورش طیور تجاری, رسیدن به حداکثر وزن و تولید تخم مرغ به ازای هر واحد مصرف خوراک می باشد. با توجه به خصوصیاتی که برای (L – متیونین) مطرح شد می توان این محصول را بهتر گزینه برای جایگزینی (DL – متیونین) موجود در بازار با هدف دستیابی به تولید بیشتر و کاهش هزینه ها در نظر گرفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *