توصیه هایی برای تقویت سیستم ایمنی افراد و پیشگیری از ابتلا به عفونت کووید-۱۹

ظهور عفونت ویرووسی کووید-۱۹ در سال جاری میلادی و سرعت انتقال و ابتلا به آن در جهان، بیش از پیش توجه به رعایت سبک زندگی سالم، تقویت سیستم ایمنی و انجام ورزش را سبب شده است. از سوی دیگر با شعار ONE HEALTH، سلامت انسان، دام و مواد غذایی و محیط زیست با یکدیگر گره خورده است. در ادامه توصیه هایی برای افراد سالم و نه بیمار جهت کمک به ارتقا سیستم ایمنی ارایه می شود.

۱. بسیاری از ویروس ها در دمای بالای ۵۶ درجه سانتی گراد از بین می روند. در مورد رفتار کرونا ویروس جدید، هنوز با قطعیت نمی توان نظر داد اما به نظر می رسد در دمای بالای بیست درجه سانتی گراد از بین برود. بنابراین شست و شو و ضدعفونی دست ها به مدت بیست ثانیه با اب گرم و صابون و ضد عفونی کننده های الکلی در طول روز، قبل از غذا خوردن و پس از استفاده از سرویس های بهداشتی توصیه اکید می گردد.

۲. تب، مکانیسم دفاعی طبیعی بدن در مواجهه با عفونت های باکتریایی و ویروسی می باشد.

۳. در هنگام ابتلا به کووید-۱۹ و ظهور تب، از مصرف خودسرانه یا تجویز تب برها، مسکن ها، دگزامتازون و انواع کورتون ها به دلیل سرکوب سیستم ایمنی خودداری شود. به پزشک متخصص مراجعه کنید.

۴. توصیه های کلی تقویت سیستم ایمنی برای افراد سالم و نه بیمار ممکن است کمک کننده باشد به شرح ذیل هستند:

الف. غرغره اب نمک حدود یک دقیقه و سپس سه بار در روز.

ب. درصورت ادامه احساس سوزش گلو، یک حبه سیر در دهان بدلیل داشتن خواص انتی باکتریال.

جیم. درصورت بروز علایم سرفه، بخور اب داغ، سه بار بخور در روز اول و دوم و در شرایط تشدید سرفه ها، یک قاشق اب لیمو ترش تازه و عسل، نوشیدن چای کم رنگ و سوپ های داغ، بخار سونای استخر در صورت امکان، انجام ورزش روزانه و حرکات یوگا.

دال. در پایان، از استرس و قرار گرفتن در معرض اخبار بد تا حدامکان دوری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *